PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI:
- Gimnazjum nr 2 im. Polskich Noblistów w Gostyninie jest szkołą publiczną.
- w szkole funkcjonują klasy I - III gimnazjum
- nauka w szkole trwa 3 lata,
- szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
- w ostatnim roku nauki przeprowadza się obowiązkowy egzamin gimnazjalny obejmujący cześć: humanistyczną, matematyczno-przyrodnicza i języka nowożytnego
- ukończenie szkoły daje możliwość dalszego kształcenia w szkołach średnich
- szkoła może prowadzić świetlicę i stołówkę szkolną
- szkoła może prowadzić - w zależności od specjalnych potrzeb edukacyjnych - klasy specjalne, integracyjne, terapeutyczne, wyrównawcze lub oddziały przysposabiające do pracy, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego Szkołę, stosując odpowiednie przepisy w tym zakresie
- szkole może być prowadzona, przez organizacje i stowarzyszenia wspomagające proces nauczania i wychowania dzieci, działalność opiekuńczo - wychowawcza w formie świetlic, za zgodą organu prowadzącego Szkołę i po zapewnieniu przez te organizacje niezbędnych środków rzeczowych i finansowych.
- szkoła może prowadzić, w czasie wolnym od nauki, placówkę wypoczynku dla dzieci i młodzieży, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego Szkołę, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- szkoła może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów oraz osób dorosłych jako pozaszkolną formę nauczania, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego Szkołę, zgodnie z odrębnymi przepisami.
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz przepisami wydanymi na jej podstawie, w szczególności :
n w zakresie nauczania, co stanowi jej podstawowe działanie, zapewnia uczniom między innymi:
1. naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
2. poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3. dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
4. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
5. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
6. traktowanie wiadomości przedmiotowych , stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
7. poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
8. poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,
n w zakresie kształcenia umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy, stwarza warunki do:
1. planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności,
2. skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień,
3. efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4. rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
5. poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6. odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
7. rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8. przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych,
n w zakresie wychowania, współpracując z rodzicami i opiekunami, zmierza do tego, aby uczniowie:
1. znajdowali w gimnazjum środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
2. rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
3. mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie,
4. stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,
5. poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6. uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
7. przygotowali się rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
8. kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów , umieli współdziałać i współtworzyć w gimnazjum wspólnotę nauczycieli i uczniów,
n mając na uwadze pełny osobowy rozwój ucznia, działa na rzecz tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
1. Gimnazjum wykonuje zadania poprzez :
a) realizację celów, zadań i treści zawartych w Szkolnym Zestawie Programów Nauczania,
b) systematyczne i konsekwentne realizowanie Szkolnego Planu Nauczania, Programu Wychowawczego Szkoły i Programu Profilaktyki,
c) zatrudnianie nauczycieli i innych pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami,
d) stwarzanie możliwości dokształcania się i doskonalenia zawodowego nauczycieli, wspieranie w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego oraz zapewnianie im odpowiednich warunków pracy,
e) współpracę z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
f) umożliwianie uczestniczenia uczniom w różnego typu zajęciach organizowanych przez Szkołę,
g) otoczenie ucznia opieką w czasie zajęć i podczas przerw międzylekcyjnych,
h) zapoznawanie uczniów z zasadami promocji i ochrony zdrowia, podstawowymi przepisami bhp oraz regulaminami korzystania z pracowni, sali gimnastycznej oraz innych pomieszczeń Szkoły,
i) wspomaganie materialne uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
j) korzystanie z dorobku kulturalnego miasta i regionu dla kształcenia kulturowych, patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów,
k) uczenie uczniów samorządności i aktywnego udziału w życiu Szkoły.
2. W realizacji zadań Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
- Szkoła umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego oraz kontroluje jego spełnianie.
- Szkoła umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły; umożliwia rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
- Szkoła umożliwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez prowadzenie wewnątrzszkolnego doradztwa oraz zajęć związanych wyborem kierunku dalszej nauki.
- Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej, etnicznej i religijnej, a w szczególności nauki języka polskiego oraz własnej historii i kultury.
- Uczniowie Szkoły mają możliwość uczęszczania na zajęcia religii, prowadzone przez nauczycieli katechetów skierowanych do pracy w Szkole przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej.
- Dla uczniów nie uczęszczających na naukę religii Szkoła, w miarę posiadanych możliwości, może organizować naukę etyki, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
- Szkoła umożliwia nauczycielom, uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga szkolnego.
- Szkoła, w miarę potrzeb i posiadanych możliwości, umożliwia uczniom mającym trudności w nauce udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
- Dyrektor Szkoły może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na jej terenie oraz poza terenem Szkoły (np. w trakcie wycieczek, biwaków, rajdów ).
- Każdy pracownik Szkoły oraz wszyscy uczniowie mają obowiązek udzielenia pomocy uczniom z zaburzeniami rozwojowymi (w tym z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku).
- W wyjątkowych przypadkach rodzice lub wychowawca ucznia z zaburzeniami rozwojowymi może zwrócić się do Dyrektora Szkoły o przydzielenie stałego opiekuna.
- Dyrektor Szkoły podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej wyznacza opiekuna spośród nauczycieli, określając zakres jego obowiązków.
- oddziały, do których uczęszczają dzieci przewlekle chore, powinny mieć, w miarę możliwości, organizację nauki dostosowaną do potrzeb tych dzieci.
- Uczniom z rodzin znajdujących się w trudnych warunkach materialnych Dyrektor Szkoły i Rada Pedagogiczna wraz z Radą Rodziców, w miarę możliwości organizują doraźną pomoc materialną.
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2011-02-16 08:05:16
- Informacja zaktualizowana przez: Administrator
- Data ostatniej aktualizacji: 2011-02-16 08:05:16
- Liczba odsłon: 5554
- Historia dokumentu: