STATUT
Informacje ogólne
§ 1
1. Pełna nazwa przedszkola brzmi: Miejskie Przedszkole nr 5 z siedzibą
w Gostyninie przy ulicy Kochanowskiego 2.
2. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miejska Gostynin.
3. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci zdrowe i z deficytami
rozwojowymi.
4. W przedszkolu wszystkie dzieci nauczane są w języku polskim.
Cele i zadania przedszkola
§2.
Cele przedszkola:
1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2. wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
3. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek;
4. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5. troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych;
6. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
7. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
8. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej, wspólnoty narodowej , etnicznej i religijnej;
9. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w szkole.
§3.
Zadania przedszkola:
Dbanie o prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz harmonijny przebieg wychowania i kształcenia poprzez:
1. swobodne zabawy dzieci w sali;
2. zabawy ruchowe, zajęcia i gry sportowe na boisku, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze;
3. zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4. czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne wg uznania nauczyciela;
5. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach..
6. Przedszkole
udziela i organizuje wychowankom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom
oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dziecka oraz rozpoznawaniu
indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:
1) z
niepełnosprawności,
2) z
niedostosowania społecznego,
3) ze
specyficznych trudności w uczeniu się,
4) z
zaburzeń komunikacji językowej,
5) z choroby
przewlekłej,
6) zaniedbań
środowiskowych. 7. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest również
rodzicom i nauczycielom, która polega na
wspieraniu w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności
wychowawczych w celu zwiększania
efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w
przedszkolu jest udzielana z
1) rodziców,
2) nauczyciela,
specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
3) poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej,
4) pomocy
nauczyciela. 9. W przedszkolu pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie:
1) zajęć
specjalistycznych:
a) korekcyjno-kompensacyjnych,
b)
logopedycznych,
c) socjoterapeutycznych,
d) innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
2) porad,
konsultacji, warsztatów i szkoleń.
10
. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
przedszkolu udzielają nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy,
logopedzi, zwani dalej "specjalistami". Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą
działania pedagogiczne, w tym obserwację pedagogiczną
w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dzieci oraz zaplanowania sposobu ich zaspokajania, zakończoną analizą i
oceną gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
11. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we
współpracy z:
1) rodzicami,
2) poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami
doskonalenia nauczycieli,
4) innymi
przedszkolami, szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami
działającymi na
rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
12. Korzystanie z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest
dobrowolne i nieodpłatne.
13. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w przedszkolu jest zadaniem zespołu (
zespołów).
14. Zespół o którym mowa w ust.17 składa się z nauczycieli oraz specjalistów,
prowadzących zajęcia z
dziećmi.
15. Do zadań
zespołu należy:
1) Ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga
pomocy pp w oparciu o
wyniki przeprowadzonej diagnozy,
2) Wskazanie zalecanych form, sposobów i
okresu udzielania dziecku
pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego
rozpoznania z uwzględnieniem ewentualnych zaleceń zawartych w
orzeczeniu lub opinii Poradni oraz opracowanie planu działań
wspierających dziecko w procesie rozwoju i edukacji.
3) Dokonywanie oceny efektywności pomocy
psychologiczno-
pedagogicznej udzielanej dziecku oraz określenie wniosków i zaleceń
dotyczących dalszej pracy z
wychowankiem.
4) Organizowanie spotkań członków zespołu w
miarę potrzeb z możliwością
udziału rodziców dziecka, przedstawiciela poradni pp na wniosek
dyrektora oraz innych osób.
5) Założenie i prowadzenie Karty
indywidualnych potrzeb dziecka.
§4.
Sposób realizacji zadań:
1. różnorodne zabawy dowolne i zorganizowane;
2. zajęcia indywidualne, grupowe, dowolne kierowane przez nauczycielkę;
3. spacery, wycieczki piesze i autokarowe;
4. czynności samoobsługowe, prace porządkowe, gospodarcze i ogrodnicze;
5. obserwowanie dzieci, prowadzenie pracy indywidualnej i wyrównawczej; diagnoza umiejętności dzieci 5-cio i 6-letnich;
6. systematyczne przekazywanie rodzicom informacji o dzieciach;
7. dla chętnych dzieci, za zgodą rodziców prowadzenie zajęć dodatkowych z: rytmiki, tańca współczesnego, nauki języka angielskiego i katechezy;
8. objęcie dzieci potrzebujących opieką specjalistyczną : logopedyczną, psychologiczną, kompensacyjno-korekcyjną itp
§5.
Organami przedszkola są:
1. Dyrektor Przedszkola
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
§6.
Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy i placówki
oświatowej, który w szczególności:
1. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3. występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników obsługi;
4. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno -wychowawczą przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
5. sprawuje nadzór pedagogiczny;
6. dopuszcza zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
7. sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
8. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
9. wstrzymuje wykonywanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
10. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie i organizowanie administracyjnej obsługi przedszkola;
11. sprawuje kontrolę zarządczą dla zapewnienia realizacji celów i zadań przedszkola w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
12. współpracuje w wykonywaniu zadań z radą pedagogiczną, radą rodziców i rodzicami;
13. wyraża zgodę na realizację obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem;
14. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla potrzebujących dzieci, rodziców i nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie;
15.Tworzy „zespoły” dla dzieci posiadających właściwe orzeczenie lub opinię
Poradni PP, których w wyniku analizy przeprowadzonych, przez nauczycieli
oraz specjalistów, obserwacji pedagogicznych stwierdzono określone potrzeby
rozwojowe kwalifikujące do udzielania pomocy.
16. Wyznacza osobę koordynującą prace zespołu.
17.Ustala dla dziecka formę, sposób
i okres udzielania pomocy zgodnie z
zaleceniami zespołu oraz określa wymiar godzin, w którym poszczególne
formy pomocy będą
realizowane.
18. Poinformuje na piśmie rodziców dziecka o
ustalonych zasadach udzielania
wychowankowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu. - Wymiar godzin
19. Zapoznaje się z wnioskami i zaleceniami zespołu dotyczącymi efektów
udzielanej pomocy i dalszej pracy z dzieckiem oraz ewentualne decyduje o
wcześniejszym zakończeniu udzielanej
pomocy.
20. Informuje na piśmie rodziców
dziecka o terminie spotkań zespołu oraz
możliwości ich uczestnictwa w posiedzeniu, a także udziału wskazanych przez
nich we wniosku specjalistów.
21.Wnioskuje na piśmie do Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej o
ewentualny
udział przedstawiciela w spotkaniu zespołu.
22. Uzupełnia wskazane przepisem
informacje „karty” indywidualnych potrzeb
dziecka oraz zapewnia właściwy sposobu przechowywania „karty” jako
dokumentu.
23. Przekazuje, za zgodą rodziców dziecka, kopii „ karty” do przedszkola lub
Szkoły do której zostało przyjęte dziecko.
24.Określa zatrudnionym w
przedszkolu specjalistom zadań z zastosowaniem
przepisów prawa.
25.reprezentuje przedszkole na zewnątrz poprzez współpracę z urzędami, instytucjami, fundacjami, zakładami pracy itp. celem ścisłej współpracy ze środowiskiem , promowania przedszkola oraz pozyskiwania sponsorów.
§7.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele przedszkola,
a jej przewodniczącym jest dyrektor przedszkola.
Kompetencje rady pedagogicznej są następujące:
1. zatwierdzanie planów pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola;
2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4. podejmowanie uchwał upoważniających dyrektora przedszkola do skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola;
5. opiniowanie organizacji pracy przedszkola, planu finansowego, wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień, propozycji dyrektora w sprawach przydziału stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć;
6. przygotowanie projektu statutu przedszkola, jego zmian i uchwalenie go;
7. występowanie do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora;
8. występowanie do Kuratora Oświaty z wnioskiem o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, jego dyrektora lub nauczyciela;
9. podejmowanie uchwał zwykłą większością głosów, przy obecności 2/3 składu;
10. uchwalanie regulaminu swej działalności;
11. protokołowanie przebiegu posiedzeń;
§8
Rada Rodziców jest tworzona uchwałą ogółu rodziców.
Do kompetencji rady rodziców należy:
1. wspieranie działalności statutowej przedszkola;
2. uchwalanie regulaminu swej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola;
3. występowanie do innych organów przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
4. organizowanie prac użytecznych dla przedszkola i środowiska;
5. współorganizowanie imprez na cele przedszkola;
6. pozyskiwanie sojuszników i sponsorów dla przedszkola
§9.
Rozwiązywanie sporów między organami:
1. każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w niniejszym statucie i regulaminie, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem i obowiązującymi przepisami prawa;
2. dyrektor przedszkola w wykonaniu swoich zadań współpracuje ze wszystkimi organami przedszkola i ułatwia kontakty i współdziałanie zainteresowanych organów;
3. dyrektor przedszkola zapewnia bieżąca wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o planowanych i podejmowanych działaniach lub decyzjach;
4. w przypadku zaistnienia sporów między organami przedszkola, z wyłączeniem dyrektora przedszkola, organem właściwym do ich rozstrzygania jest dyrektor przedszkola - od rozstrzygnięcia organom przysługuje prawo do odwołania się, w terminie 14 dni, do organu prowadzącego;
5. jeśli stroną sporu jest dyrektor przedszkola, wówczas organem właściwym do
rozstrzygnięcia sporu jest organ prowadzący przedszkole - rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne i nie przysługuje od niego odwołanie;
Organizacja przedszkola
§10.
1. Przedszkole jest trzy - oddziałowe.
2. Do realizacji celów statutowych przedszkole ma następujące pomieszczenia:
3 sale zajęć, szatnię, sanitariaty, kuchnię z zapleczem, teren przedszkolny wyposażony w sprzęt sportowo- rekreacyjny i piaskownice.
§11.
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
3. W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne, liczba dzieci nie powinna przekraczać 20, w tym 5 niepełnosprawnych.
4. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednej lub dwu nauczycielek, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (opiekunów prawnych).
5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§12
1. Praca wychowawczo- opiekuńcza i dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i za ich dodatkową opłatą w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe i kółka zainteresowań.
Czas trwania zajęć dodatkowych, a w szczególności: zajęć umuzykalniających, nauki języka angielskiego, i zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz kółka tanecznego powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1/ z dziećmi w wieku 3-4 lata około 15 -20 minut,
2/ z dziećmi 5-6 lat około 30 minut.
4. W przedszkolu- za zgodą rodziców- organizuje się w ramach planu zajęć
przedszkolnych, naukę religii w wymiarze 2 zajęć przedszkolnych dla danego
poziomu nauczania i dla co najmniej 7 dzieci. Przy mniejszej liczbie
wychowanków grupy na katechezach należy łączyć.
Przy mniejszej liczbie wychowanków grupy na katechezach należy łączyć.
Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych
i zatwierdzonych przez władze Kościoła.
W grupach dzieci 5-cio i 6-letnich naukę religii finansuje organ prowadzący,
natomiast w grupach dzieci młodszych opłatę ponoszą zainteresowani rodzice.
§13.
Sprawowanie opieki nad dziećmi:
1. -w czasie pobytu w przedszkolu opiekę nad dziećmi sprawują nauczycielki i personel pomocniczy;
-w czasie pobytu dzieci poza budynkiem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują nauczycielki i wyznaczony personel pomocniczy;
-w czasie wycieczek autokarowych na 1 opiekuna przypada maksymalnie 10 wychowanków - do pomocy personelowi włączani są wtedy rodzice;
2. dzieci przyprowadzane są do przedszkola i z niego odbierane przez rodziców
(prawnych opiekunów), lub osoby przez nich upoważnione na piśmie (po uprzednim zgłoszeniu tego faktu nauczycielce lub dyrektorowi); w szczególnych przypadkach dopuszcza się możliwość przyprowadzania i odbierania dzieci przez młodzież powyżej 14 r.ż. za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów tych dzieci;
każdorazowe przyprowadzenie i odebranie dziecka musi być zgłaszane
nauczycielce;
§14.
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu regulują
odrębne przepisy.
§15.
1.Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez
dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ
prowadzący, który wyznacza termin jego sporządzania.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności :
1) czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) tygodniowy plan pracy nauczycieli- – w tym ilość godzin ponadwymiarowych
3) liczbę dzieci przyjętych na dany rok szkolny wg roczników;
4) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników pedagogicznych,
administracyjnych i obsługowych;
5) stopień awansu zawodowego nauczycieli i informację o realizacji ścieżki awansu
6) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych
przez organ prowadzący przedszkole.
Organizacja pracy
§16.
1.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem
zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
Ramowy rozkład jest wywieszany na tablicy ogłoszeń.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczycielki, którym powierzono
opiekę nad danym oddziałem ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład
dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§17
1.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych
przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
2. Dzienny czas pracy przedszkola w danym roku, w tym czas przeznaczony
na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
3. Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka, czyli realizacja podstawy programowej w przedszkolu wynosi 5 godzin i odbywa się w godzinach 800-1300
Poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej
wychowania przedszkolnego za dodatkową odpłatnością rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone: rytmika, gimnastyka korekcyjna, zajęcia
logopedyczne i nauka języków obcych, taniec współczesny, religia (w grupach
dzieci 3- i 4-ro letnich.).
Zasady odpłatności
§18.
1.Za świadczenia przedszkola wykraczające poza bezpłatny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej na rzecz dzieci rodzice (opiekunowie) ponoszą opłaty ustalone uchwałą podjętą przez Radę Miejską w Gostyninie.
2. Za korzystanie z wyżywienia w przedszkolu pracownicy ponoszą następujące
opłaty:
-100% stawki żywieniowej przy korzystaniu z trzech posiłków (ś+o+p);
- 75% stawki żywieniowej przy korzystaniu z dwóch posiłków (ś +o lub o+p),
- 50% stawki żywieniowej przy korzystaniu z jednego posiłku (obiad)
Pracownicy przedszkola korzystają z posiłków wg norm dla dzieci.
Zadania nauczycieli oraz innych pracowników
§19
1.Nauczyciel przedszkola ma za zadanie:
1) dbać o zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci,
2) planować i prowadzić pracę wychowawczo- dydaktyczną oraz
odpowiadać za jakość tej pracy,
3) zapoznawać rodziców z programem (zestawem) wychowania w przedszkolu,
programami własnymi, planem rocznym i planami miesięcznymi uwzględnia- jącymi zadania i treści z aktualnie obowiązującej podstawy programowej MEN
4) prowadzić obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentować je. Obserwacje pedagogiczne zakończone są analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowaniem w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej, „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” i przekazanie jej rodzicom
5) prowadzić diagnozę przedszkolną w roku szkolnym poprzedzającym termin
możliwego rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole i poinformować o jej wynikach rodziców,
6) udzielać fachowej pomocy dzieciom z różnymi deficytami celem ich zminimalizowania,
7) współpracować ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-
pedagogiczną, opiekę zdrowotną itp- brać aktywny udział w pracy powołanych zespołów do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom
i ich rodzicom,
8) tworzyć warunki wspomagające indywidualny rozwój dzieci: poszerzać
ich zdolności i zainteresowania; likwidować braki rozwojowe oraz
zapobiegać powstawaniu bądź pogłębianiu się wad rozwojowych,
9) prowadzić dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
10) współdziałać z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach
wychowania i nauczania dzieci,
11) włączać rodziców w działalność grupy, przedszkola,
12) informować rodziców o zachowaniu i rozwoju dzieci na każde ich
życzenie,
13) zapoznawać rodziców z najnowszymi osiągnięciami literatury, pedagogiki
i psychologii przedszkolnej (nowoczesne metody i formy pracy, pomoce do zabaw i zajęć, fachowa literatura),
14) opracowywać i realizować programy profilaktyczne pracy indywidualnej dla dzieci mających deficyty rozwojowe oraz uzdolnionych.
15) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego
godności osobistej;
16) opieka i dbanie o wystrój powierzonej sobie sali;
17) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
18) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje
pracownicze;
19) Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany do:
1) skrupulatnego przestrzegania i stosowania przepisów i zarządzeń odnośnie bhp i ppoż., a także odbywania wymaganych szkoleń z tego zakresu;
2) ciągłej obecności przy dzieciach (nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi);
3) niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć;
4) nierozpoczynania zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa;
5) przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
6) wchodzenia do sali jako pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi nie zagrażają bezpieczeństwu (jeżeli sala do zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do Dyrektora przedszkola celem usunięcia usterek; do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu);
7) kontrolowania właściwej postawy dzieci w czasie zajęć i korygowania zauważonych błędów;
8) dbania o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;
9) zgłaszania do dyrektora oraz wpisywania do zeszytu wszystkich wyjść poza teren przedszkola;
10) ograniczenia pobytu dziecka na powietrzu gdy zjawiska atmosferyczne zagrażają jego bezpieczeństwu;
11) usuwania z sali uszkodzonych zabawek i pomocy dydaktycznych, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci;
12) udzielenia pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;
13) niezwłocznego zawiadomienia rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.
2. Do zadań specjalistów należy:
1)opracowywanie programów pracy indywidualnej z dziećmi niepełnosprawnymi
oraz ich realizacja,
2) prowadzenie pełnej dokumentacji pedagogicznej uwzględniającej konkretne
potrzeby opiekuńczo- wychowawczo- dydaktyczne dziecka , przedszkola i
środowiska,
3) prowadzenie zajęć logopedyczno- terapeutycznych z dziećmi
niepełnosprawnymi i z dysfunkcjami,
4) prowadzenie zajęć integrujących dzieci niepełnosprawne z grupą,
5) udzielanie dzieciom porad na terenie przedszkola i domu rodzinnego,
6) rozpoznawanie warunków życia dzieci niepełnosprawnych w domu rodzinnym,
7) dokonywanie okresowej oceny postępów dzieci niepełnosprawnych,
8) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym grupę w ich pracy z dziećmi
niepełnosprawnymi,
9) współdziałanie dyrektora przedszkola, nauczycielami grup z rodzicami, specjalistami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i innymi specjalistami w rozwiązywaniu pojawiających się problemów związanych z organizowaniem pomocy dzieciom w zakresie kompensowania, wyrównywania i likwidowania deficytów i zaburzeń rozwojowych,
10) udział w zebraniach Rady Pedagogicznej, spotkaniach z rodzicami oraz w
warsztatach szkoleniowych.
11) zapewnianie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole
3. Formy współdziałania z rodzicami (opiekunami):
1) okazjonalne spotkania indywidualne i grupowe,
2) "dni otwarte" (obserwacja dzieci podczas zajęć i zabaw zorganizowanych
i dowolnych,
3) cykliczne, stałe zebrania z rodzicami (pedagogizacja) 1x na kwartał,
4) wspólne warsztaty metodyczne dla rodziców i nauczycieli
5) udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych
Zadania innych pracowników przedszkola
do zadań intendenta należy:
1) w ramach gospodarki pieniężnej:
a) przyjmowanie opłat od rodziców na kwitariuszach K103 i K104 i odprowadzanie nagromadzonych środków do banku,
b) rozliczanie dochodów z księgowością przedszkola,
c) właściwe przechowywanie i zabezpieczanie gotówki, niezwłoczne odprowadzanie przyjętych sum do banku w dniu ich pobrania; stosowanie obrotu gotówkowego ograniczyć jedynie do wydatków bieżących (zawsze, gdy jest to możliwe, zmierzać do obrotu bezgotówkowego),
d) sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem,
e) w przypadku zakupów środków trwałych, po uzgodnieniu ich wartości z główną księgową, nanoszenie do księgi inwentarzowej, po uprzednim ich oznakowaniu,
f terminowe przekazywanie rachunków bieżących do księgowości przedszkola, w przypadku kilkudniowej zwłoki zabezpieczanie ich w szafie zamykanej na klucz;
2) w ramach gospodarki materiałowo – magazynowej:
a) prowadzenie kartotek magazynowych, ksiąg inwentarzowych, aktualizacja oznakowań inwentarzowych,
b) uzgadnianie sald z księgowością - dwa razy w roku inwentarzowych, raz w miesiącu magazynowych,
c) uczestniczenie w kasacji i spisach z natury majątku przedszkola,
d) zabezpieczanie magazynów przed kradzieżą, pożarem, zniszczeniem,
e) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku,
f) branie odpowiedzialności materialnej za straty powstałe wskutek niedostatecznych oględzin artykułów podczas dostawy towaru lub nienależytego zabezpieczenia towaru w magazynie, czy też powstania nieusprawiedliwionego niedoboru,
3) w ramach działalności organizacyjno – gospodarczej:
a) zaopatrywanie przedszkola w sprzęt, pomoce dydaktyczne, środki czystości, artykuły biurowe, itp.; zapewnienie właściwego rytmu pracy placówki zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych,
b) przestrzeganie ustawy Prawo zamówień publicznych podczas czynności związanych z gospodarką żywieniową przedszkola oraz dokonywania innych zakupów na rzecz przedszkola, tj. systematyczne prowadzenie rozeznania rynku, sporządzanie notatek służbowych, zatwierdzanych przez dyrektora w przypadku zakupów o wartości poniżej 14000 euro,
c) ewidencjonowanie wydatków przedszkola ponoszonych w sferze usług (wywóz nieczystości, ogrzewanie budynku, opłaty telefoniczne, za gaz, wodę i prąd),
d) troska o stan techniczny budynku, zgłaszanie wszelkich zauważonych usterek dyrektorowi przedszkola,
e) kontrola nad właściwym funkcjonowaniem urządzeń, sprzętów, instalacji elektrycznej zgodnie z przepisami bhp i ppoż.,
f) zaopatrywanie pracowników w odzież ochronną zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g) ustalanie doraźnych zastępstw pracowników obsługi, w porozumieniu z dyrektorem,
h) kontrola czystości wszystkich pomieszczeń, stały nadzór nad pracą pracowników obsługi,
i) współdziałanie z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców,
j) terminowe załatwianie spraw bieżących i prowadzenie dokumentacji, zgodnie z aktualnymi przepisami prawa,
k) właściwe zabezpieczanie posiadanych pieczęci, druków i pomieszczeń w godzinach pracy, a także po jej zakończeniu,
l) czuwanie nad systematyczną aktualizacją pracowniczych książeczek zdrowia oraz przestrzeganiem przepisów bhp i ppoż.,
k) wykonywanie dodatkowych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki,
l) w razie potrzeby uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców – przygotowywanie sprawozdań z rocznej pracy;
4) w ramach gospodarki żywieniowej:
a) planowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami, wywieszanie informacji na temat jadłospisów dziennych dla rodziców na tablicy w holu przedszkola,
b) planowanie i organizacja zakupów, wydawanie do kuchni artykułów spożywczych i codzienne wpisywanie ich do dziennika żywieniowego (raporty dzienne), potwierdzone podpisem kucharki,
c) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego, sporządzanie rozliczeń miesięcznych i rocznych dla poszczególnych asortymentów żywieniowych,
d) przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie żywnościowym, właściwe ich przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem,
e) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni przedszkolnej (przygotowaniem i porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywanych posiłków zgodnie z przeznaczeniem),
f) nadzór nad prawidłowym porcjowaniem posiłków przez personel obsługowy,
g) bezwzględne wdrażanie w przedszkolu Zasad Dobrej Praktyki Higienicznej (wymogi HACCP) - współuczestnictwo w opracowywaniu obowiązujących instrukcji, harmonogramów itp., prowadzenie dokumentacji wynikającej z systemu HACCP,
h) zgłębianie wiedzy z zakresu żywienia i wdrażanie jej przy opracowywaniu jadłospisów w przedszkolu,
i) dbanie o wysoką jakość kupowanych i wykorzystywanych artykułów spożywczych; zapewnianie wysokiej jakości wydawanych dzieciom posiłków,
j) w miarę możliwości uwzględnianie indywidualnych potrzeb dzieci w zakresie żywienia (np. podczas okresowej diety bezglutenowej lub niskokalorycznej
2) zadania kucharza:
a) przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków, wydawanie
nadających się do jedzenia (odpowiednia temperatura) na sale zajęć,
b) przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru,
w raportach żywnościowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
c) uczestniczenie w układaniu jadłospisów i wyliczanie kaloryczności
podawanych posiłków,
d) codzienne odkładanie prób żywnościowych zgodnie z wymogami,
e) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
f) kierowanie praktykami uczniowskimi i dokumentowanie ich,
g) zapewnia dzieciom bezpieczeństwo w czasie pobytu dzieci w przedszkolu:
- dbanie o nie wydawanie na sale wyszczerbionych naczyń ( eliminowanie ich z użytku)
- wydawanie posiłków o odpowiedniej temperaturze do spożycia,
- zapewnianie picia dzieciom wg życzeń i potrzeb indywidualnych dzieci
h) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających
z organizacji pracy przedszkola
3) zadania pomocy kucharza:
a) pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
b) utrzymywanie w czystości i używalności sprzętu, naczyń kuchennych i pomieszczeń bloku żywieniowego,
c) w razie potrzeby załatwianie zleconych czynności związanych
z zakupem i dostarczaniem produktów
d) zapewnia dzieciom bezpieczeństwo w czasie pobytu dzieci w przedszkolu:
- dbanie o nie wydawanie na sale wyszczerbionych naczyń ( eliminowanie ich z użytku)
- wydawanie posiłków o odpowiedniej temperaturze do spożycia,
- zapewnianie picia dzieciom wg życzeń i potrzeb indywidualnych dzieci
e) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora,
wynikających z prawidłowej organizacji pracy przedszkola.
4) zadania pomocy nauczycielki:
a) wypełnianie czynności opiekuńczych poleconych przez nauczyciela
danego oddziału oraz innych, wynikających z rozkładu czynności
dzieci w ciągu dnia,
b) utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
c) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwo w czasie pobytu dzieci w przedszkolu:
- pomagając nauczycielkom w zapewnianiu dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu ( usuwają z sali popsute zabawki, porządkują salę) i na terenie zielonym
- zapewniając dzieciom opiekę w sali, łazience i na terenie w trakcie krótkotrwałej nieobecności nauczycielki,
- zapewniając bezpieczeństwo dzieciom w trakcie posługiwania się przez nie nożyczkami, widelcem, nożem
d) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora
wynikających z organizacji pracy przedszkola.
5) zadania woźnej oddziałowej:
a) utrzymywanie czystości w powierzonym oddziale i innych
pomieszczeniach,
b) troszczenie się o mienie przedszkolne,
c) rozdawanie dzieciom posiłków i sprzątanie po ich zakończeniu,
d) pomaganie przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci oraz na leżakowaniu,
e) opiekowanie się dziećmi podczas zabaw na terenie, spacerów, wycieczek,
f) pomaganie nauczycielce w trakcie prowadzenia zajęć (szczególnie z niebezpiecznymi narzędziami), podczas posiłków, pobytu dzieci w toalecie itp
g ) zapewnia dzieciom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez
przedszkole:
- pomagając nauczycielkom w zapewnianiu dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu( usuwają z sali popsute zabawki, porządkują sale i teren przedszkola, sprawdzają przed wyjściem dzieci na teren sprzęt terenowy i zgłaszają dyrektorowi ewentualne usterki lub uszkodzenia,
- zapewnia dzieciom opiekę w sali i na terenie w trakcie krótkotrwałej nieobecności nauczycielki,
zapewnia bezpieczeństwo dzieciom w trakcie posługiwania się przez nie nożyczkami, widelcem, nożem
h) wykonywanie innych, zleconych przez dyrektora czynności wynikających
z prawidłowej organizacji pracy przedszkola,
5) zadania palacza CO - konserwatora :
1) utrzymywać stałą temperaturę w salach około 20 stopni
2) dbać o porządek w kotłowni
3 ) utrzymywać teren przedszkolny i przyległą część ulicy w czystości (koszenie
trawy, odśnieżanie i posypywanie piaskiem chodnika, przycinanie gałęzi
drzew i krzewów)
4) prowadzić bieżące naprawy i konserwacje w budynku i na terenie,
5) utrzymywać teren przedszkolny i przyległą część ulicy w czystości,
6)kontrolować i naprawiać sprzęt terenowy
7)wykonywać inne czynności, zlecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy przedszkola
§20.
Na wniosek dyrektora i za zgodą organu prowadzącego, w przedszkolu
może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
§21.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli przedszkola i innych
pracowników określają odrębne przepisy.
Przyjmowanie dzieci do przedszkola
§22.
1.Do przedszkola uczęszczają w zasadzie dzieci w wieku 3-6 lat,
z zastrzeżeniem ust.2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach posiadając wolne miejsca -do przedszkola można przyjąć dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego,
może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego, w tym roku
kalendarzowym, w którym kończy 8 lat.
§23.
1.Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu obowiązani są
złożyć w kancelarii przedszkola prawidłowo wypełnioną „Kartę zgłoszenia
dziecka”
§24.
Określa się następujące kryteria przyjęć dzieci do przedszkola :
1) przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola na podstawie złożonych kart
wypełnionych przez rodziców jeśli ich liczba nie przekracza ilości miejsc
2) jeśli liczba dzieci zgłoszona do przedszkola przekracza liczbę miejsc,
o przyjęciu decyduje Komisja, powołana przez organ prowadzący na
wniosek dyrektora. W skład Komisji wchodzą: dyrektor przedszkola,
przedstawiciel rady pedagogicznej, przedstawiciel rady rodziców i przedstawiciel organu prowadzącego przedszkole,
3) decyzje Komisji są protokołowane, akta Komisji łącznie z Kartami dzieci
przechowywane są w przedszkolu,
4) pierwszeństwo w przyjęciach do przedszkola mają : dzieci obojga rodziców pracujących-deklaracja dłuższego pobytu dziecka w przedszkolu (minimum 8 godzin), dzieci 5-6 letnie, dzieci uczęszczające do przedszkola, dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, dzieci z rodzin zastępczych.
5) do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne -
warunkiem przyjęcia dziecka niepełnosprawnego jest przedłożenie
dyrektorowi przedszkola orzeczenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej określającego poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia
§25
Przyjęcia dzieci prowadzi się wg następującego harmonogramu:
1) od 1 lutego do 31 marca wydaje się i przyjmuje od rodziców
wypełnione „Karty zgłoszenia dziecka”
2) przedszkole prowadzi rejestr wydawanych „Kart zgłoszeń do przedszkola)
3) od 1 do 15 kwietnia odbywa się posiedzenie Komisji Kwalifikującej dzieci na nowy rok szkolny ( jeśli liczba zgłoszonych dzieci jest większa od ilości miejsc)
4) od 16 kwietnia w miejscu widocznym dla rodziców wywiesza się listy dzieci przyjętych i nie przyjętych do przedszkola oraz podaje się termin i osobę do której rodzice dzieci nieprzyjętych mogą składać odwołania od decyzji Komisji
§26
W przypadku przyjmowania dzieci do przedszkola w ciągu roku szkolnego
przepisy §23 i §24 stosuje się odpowiednio
Prawa i obowiązki dzieci
§27
1.Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do :
1) zapewnienia pełnego bezpieczeństwa,
2) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
3) ochrony i poszanowania godności osobistej dziecka,
4) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-
dydaktycznym i opiekuńczym, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
5) prawo do wolności,
6) prawo do miłości, zrozumienia i akceptacji,
7) prawo do edukacji i wszechstronnego rozwoju,
8) prawo do opieki, zdrowia i dobrobytu,
9) prawo do wyrażania swoich myśli,
10) prawo do jedzenia i picia,
11) do kształtowania swoich przekonań, poglądów i wierzenia,
12) prawo do wzrastania we własnym tempie,
13) w latach szkolnych 2009/10 i 20010/11 dziecko w wieku 5 lat ma prawo do
odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu.
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) stosowanie się do próśb i poleceń pracowników przedszkola,
2) korzystanie ze sprzętu, zabawek i innego wyposażenia przedszkola
zgodnie z jego przeznaczeniem.
3) szanowania kolegów i nie niszczenia wytworów ich pracy,
4) pod żadnym pozorem nie używania przemocy fizycznej ani psychicznej wobec
innych dzieci,
Prawa i obowiązki rodziców
§28
1. Prawa rodziców:
1) do rzetelnej informacji o dzieciach
2) do obserwowania zachowania swego dziecka podczas zabaw i zajęć
3) dodo uzyskania fachowej literatury bądź porady specjalisty
4) do uczestniczenia w życiu przedszkola ( m.in. wydawania opinii o pracy nauczycieli, o programach, na których przedszkole chce pracować, o imprezach uroczystościach i wycieczkach dla dzieci i z ich udziałem, o podziale środków zebranych na Radę Rodziców)
5) do uzyskania od dyrektora informacji ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
2 Obowiązki rodziców:
1) interesować się zachowaniem i rozwojem dziecka w przedszkolu
2) brać udział w zebraniach ogólnych i grupowych oraz pedagogizacjach
3) regulować na czas opłatę za przedszkole i zgłoszone zajęcia dodatkowe
4) zapewniać dziecku bezpieczeństwo w drodze do- i z przedszkola
5) wyjawić przy zapisie dziecka ewentualne wady rozwojowe i choroby dziecka
Pozostałe postanowienia
§29
.Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do
skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola w przypadku:
1) choroby zakaźnej dziecka,
2) choroby umysłowej i wynikającej stąd agresywności w zachowaniu
dziecka- po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,
3) uchylania się przez rodziców (prawnych opiekunów) do uiszczania
opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
4) zatajenia przez rodzica faktu ,że dziecko jest niepełnosprawne lub ma wadę rozwojową czy cierpi na przewlekłą chorobę,
5) innych sytuacji, uznanych przez radę pedagogiczną za szczególne.
§30
1.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają
odrębne przepisy.
2. W przedszkolu dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy oraz celem zapewnienia, iż działalność jednostki prowadzona jest skutecznie oraz zgodnie z przepisami prawa, wprowadzono zasady i procedury kontroli zarządczej oraz prowadzony jest monitoring jej realizacji.
§30.
1. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia .
2. Traci moc statut Miejskiego Przedszkola nr 5 z w Gostyninie uchwalony w 2009 r.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2012-03-13 10:08:48
- Informacja zaktualizowana przez: Administrator
- Data ostatniej aktualizacji: 2012-03-13 10:08:48
- Liczba odsłon: 2342
- Historia dokumentu: