Zaświadczenie o stanie cywilnym
Jak załatwić sprawę
- Należy złożyć w urzędzie wniosek.
- Uiścić stosowną opłatę skarbową.
- Po rozpatrzeniu wniosku wydane zostanie zaświadczenie o stanie cywilnym.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
- Do wglądu dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
Opłaty
38 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.
Opłatę można dokonać:
• w kasie Urzędu Miasta Gostynina, ul. Rynek 1,
• przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Gostynina:
89 1020 3974 0000 5302 0006 6258
Tytułem: „Opłata skarbowa za zaświadczenie o stanie cywilnym…” - należy podać imię i nazwisko osoby, której zaświadczenie dotyczy.
Możliwe opłaty dodatkowe
17 zł – opłata skarbowa za formularz wielojęzyczny, który można otrzymać do zaświadczenia o stanie cywilnym. W tytule przelewu należy wpisać: „Opłata za formularz wielojęzyczny…” - należy podać imię i nazwisko osoby, której zaświadczenie dotyczy.
Miejsce złożenia i odbioru
- Wniosek można złożyć w wybranej siedzibie USC na terenie całego kraju.
- Przez stronę ePUAP.
- Pocztą.
Wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji należy posiadać profil zaufany lub podpis kwalifikowany
- Należy zalogować się na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) - https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw
- Wypełnić wniosek i wybrać sposób płatności.
- Wybrać, w jaki sposób wydane ma zostać zaświadczenie.
- Złożyć wniosek.
Zaświadczenie o stanie cywilnym można otrzymać w formie dokumentu elektronicznego. Elektroniczne zaświadczenie jest ważne tylko w formie elektronicznej i może być wykorzystane wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których zostanie przekazane. Wydrukowane nie ma tej samej mocy urzędowej, jak zaświadczenie wydane przez USC w formie papierowej.
Zaświadczenie przekazane zostanie we wnioskowanej formie: papierowej lub elektronicznej, w sposób wskazany we wniosku: osobiście w urzędzie, listem poleconym lub drogą elektroniczną.
Termin odpowiedzi
- do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego,
- do 10 dni roboczych – jeśli akt był sporządzony w innym urzędzie stanu cywilnego i nie został przeniesiony do rejestru stanu cywilnego.
Tryb odwoławczy
Kierownik USC może odmówić wydania zaświadczenia. Wówczas wydana zostanie decyzja administracyjna o odmowie. Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi
- Zaświadczenie o stanie cywilnym może otrzymać wyłącznie osoba, której to zaświadczenie dotyczy (art. 49 ust. 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).
- Wielojęzyczny standardowy formularz do dokumentu urzędowego (tłumaczenie pomocnicze) jest wydawany do zaświadczeń o stanie cywilnym. Formularz nie jest samodzielnym dokumentem i może być przedstawiany tylko z dokumentem, do którego został wydany.
- Wniosek o wydanie formularza można złożyć:
- jednocześnie z wnioskiem o wydanie dokumentu, do którego ma zostać dołączony,
- po wydaniu dokumentu, do którego ma być dołączony, pod warunkiem, że został wydany w USC (w tym przypadku do wniosku o wydanie formularza należy dołączyć również ten dokument).
- We wniosku o wydanie formularza należy podać język państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym ma być sporządzony wielojęzyczny formularz.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Pliki do pobrania
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Marcin Gawinowski
- Data udostępnienia w BIP: 2015-05-29 00:00:00
- Informacja zaktualizowana przez: Gawinowski Marcin
- Data ostatniej aktualizacji: 2025-04-11 12:25:12
- Liczba odsłon: 6882
- Historia dokumentu: