Urodzenie lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane można zarejestrować w polskim rejestrze stanu cywilnego pod warunkiem, że w państwie, w którym miało miejsce zdarzenie, nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
 

Jak załatwić sprawę

  1. Należy złożyć w urzędzie odpowiedni wniosek.
  2. Uiścić stosowną opłatę skarbową.
  3. Po rozpatrzeniu wniosku wydany zostanie odpis zupełny aktu po rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu lub decyzja o odmowie rejestracji.

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o rejestracje zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.
  2. Oryginalny dokument, który potwierdza zdarzenie i został wydany przez właściwy podmiot zagraniczny, jego tłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego.
  3. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
  4. Do wglądu dokument tożsamości wnioskodawcy - dowód osobisty, paszport.
  5. Aby załatwiać sprawę przez pełnomocnika, należy przygotować odpowiednie pełnomocnictwo.

 

Opłaty

39 zł – opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po rejestracji zdarzenia.

 

Opłatę za rejestrację zdarzenia z zakresu stanu cywilnego można uiścić:

• w kasie Urzędu Miasta Gostynina,

• przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Gostynina:

89 1020 3974 0000 5302 0006 6258

Tytułem: „Opłata skarbowa za rejestrację zdarzenia …” - należy podać imię i nazwisko osoby, której dotyczy zdarzenie.
 

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek można przekazać do urzędu:

• osobiście w USC w Gostyninie, ul. Rynek 1,

• pocztą na adres: Urząd Stanu Cywilnego w Gostyninie, ul. Rynek 26, 09-500 Gostynin.

 

Termin odpowiedzi

Niezwłocznie, zgodnie z kolejnością wpływających wniosków.

 

Tryb odwoławczy

Kierownik USC może odmówić rejestracji zdarzenia. Wówczas wydana zostanie decyzja administracyjna o odmowie. Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

 

Uwagi

  1. Dowodami w postępowaniu mogą być, np.: 
  • pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawione przez lekarza,
  • karta zgonu.
  1. Wniosek o rejestrację zdarzenia można złożyć do polskiego konsula.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

 

Pliki do pobrania:

Wniosek rejestracja treści aktu urodzenia

Wniosek rejestracja treści aktu małżeństwa

Wniosek rejestracja treści aktu zgonu

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Gawinowski Marcin
  • Data udostępnienia w BIP: 2025-04-10 14:45:20
  • Informacja zaktualizowana przez: Gawinowski Marcin
  • Data ostatniej aktualizacji: 2025-04-11 10:28:27
  • Liczba odsłon: 45
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 13031887]

przewiń do góry