Akt stanu cywilnego, nie zawierający danych, które powinny być w nim zamieszczone, może zostać uzupełniony:

  • na wniosek osoby, której ten akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, 
  • na wniosek osoby, która wykaże interes prawny, 
  • z urzędu.

 

Jak załatwić sprawę

  1. Należy wypełnić wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  2. Złożyć go w Urzędzie Stanu Cywilnego lub wysłać korespondencyjnie pocztą.
  3. Uiścić opłatę skarbową za uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku zostanie wydany odpis zupełny aktu po jego uzupełnieniu lub decyzja administracyjną o odmowie uzupełnienia.

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  2. Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
  3. Do wglądu dokument tożsamości osoby, która składa wniosek – dowód osobisty, paszport.
  4. Jeżeli podstawą uzupełnienia jest dokument zagraniczny, musi być on przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego. 

 

Opłaty

39 zł – opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po uzupełnieniu aktu stanu cywilnego.

 

Opłatę za uzupełnienie aktu stanu cywilnego można uiścić:

• w kasie Urzędu Miasta Gostynina,

• przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Gostynina:

89 1020 3974 0000 5302 0006 6258

Tytułem: „Opłata skarbowa za uzupełnienie aktu stanu cywilnego…” – należy podać imię i nazwisko osoby, której akt dotyczy.

 

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek można przekazać do urzędu:

• osobiście w USC w Gostyninie, ul. Rynek 1,

• pocztą na adres: Urząd Stanu Cywilnego w Gostyninie, ul. Rynek 26, 09-500 Gostynin.

 

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie, zgodnie z kolejnością wpływających wniosków.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

 

Tryb odwoławczy

Kierownik USC może odmówić uzupełnienia aktu stanu cywilnego. Wówczas wydana zostanie decyzja administracyjna o odmowie. Od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

 

Uwagi

  1. Podstawą uzupełnienia są akta zbiorowe i akty stanu cywilnego, które dotyczą zdarzeń wcześniejszych tej samej osoby lub jej wstępnych czyli rodziców, dziadków, pradziadków.
  2. Jeśli akt będzie uzupełniony z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik USC powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia lub o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  3. Jeśli uzupełnienie aktu małżeństwa nastąpi na wniosek jednego z małżonków, kierownik USC powiadamia drugiego małżonka o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

 

Pliki do pobrania

Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego

 

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Gawinowski Marcin
  • Data udostępnienia w BIP: 2025-04-10 13:11:31
  • Informacja zaktualizowana przez: Gawinowski Marcin
  • Data ostatniej aktualizacji: 2025-04-11 08:47:22
  • Liczba odsłon: 46
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 13031992]

przewiń do góry